جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

اینجا جزیره اختصاصی آقای سین هستش :) اینجا از خاطرات دانشجویی تا خاطرات تدریس تا مطالبی که در مورد رشد و توسعه فردی هستش و برام جالبن رو مینویسم گاهی اوقات هم دلنوشته ؛)

آخرین نظرات

۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

خیلی وقته از پایان ترم آخر میگذره و من فراموش کردم یه مطلب جالب که توی این ترم خوندم رو بگم! همونطور که توی پست قبل گفتم این ترم درسی داشتم به نام جامعه‌شناسی قشربندی و نابرابری‌های اجتماعی، یه مقاله استاد معرفی کرد که خیلی برام جالب بود به اسم: بازتولید طبقات اجتماعی در نظام آموزشی! (حسین دهقان)

یه خلاصه ازش میگم:

  1. طبقات اجتماعی و عملکرد تحصیلی: از اینکه فرزندان طبقه پایین مهارت‌های رفتاری و گفتاری پایینی دارند که این مهارت‌ها پیش‌نیاز موفقیت در کلاس در است تا نتایج کلمن جامعه‌شناس آمریکایی که طبقه اجتماعی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بوده و همچنین نتایج تحقیقات کریستوفر جنکس: طول مدت تحصیلی در یک سال، طول مدت یک روز، امکانات و تسهیلات فیزیکی مدرسه، حقوق معلمان، نوع آموزش معلمان و مواردی از این نوع ارتباط چندانی با پیشرفت تحصیلی ندارد، جنکس همانند کلمن به این نتیجه رسید که پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به یک عامل بستگی دارد آن هم زمینه خانوادگی است و زمینه خانوادگی 48 درصد پایگاه شغلی فرد رو تعیین میکنه. مطالعات مشابه در کشورهای جهان سوم نیز این موضوع رو تایید میکنه.
  2. حساسیت تحصیلی والدین: یعنی میزان توجه و انتظار والدین به تحصیلات فرزندانشان و پیگیری آنها در امور تحصیلی. در این موضوع مطالعاتی همچون مطالعات دگلاس نشان داد: کودکانی که والدین آنها به بهبود تحصیلی فرزندشان علاقمند هستند بدون توجه به توانایی خود و شروع کار، معمولا بر دیگران پیشی میگیرند، طبقات متوسط به لحاظ مانوس بودنشان به تحصیلات به مثابه عامل تحرک اجتماعی و طبقه بالای جامعه برای حفظ جایگاهشان علاقه بیشتری به پیگیری تحصیلی فرزندانشان دارند.
  3. عزت‌نفس: یافته‌های پژوهشی نشان میده که افرادی که از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار بودند دارای خودپنداره قوی نیز هستند و افرادی که عزت‌نفس بالایی دارند هنگامی که توانایی آنها به مبارزه طلبیده می‌شود به احتمال زیاد، کارها را با موفقیت به انجام می‌رسانند تا افرادی که عزت‌نفس پایینی دارند، بنابراین عزت‌نفس از وضعیت اقتصادی و طبقه اجتماعی تأثیر پذیرفته و بر عملکرد تحصیلی تأثیر می‌گذارد، همچنین رابطه عزت‌نفس با عملکرد تحصیلی دوطرفه است یعنی دستیابی دانش‌آموز به عملکرد تحصیلی بهتر باعث عزت‌نفس میشه و عزت‌نفس باعث بهبود عملکرد تحصیلی می‌شود.
  4. پیشنهاد: راه‌هایی برای تعدیل تأثیر طبقات بالا 1. همان‌طور که حساسیت تحصیلی طبقات بالا باعث بهبود عملکرد تحصیلی فرزندانشان شده است برای فرزندان طبقات پایین نیز از طرف مدرسه باید حساسیت‌هایی در نظر گرفته شود تا کاستی‌های خانواده آنها برطرف شود. 2. علاوه بر آموزش‌های والدین از طریق انجمن اولیاومربیان به والدین داده می‌شود، مدرسه هم با سپردن نقش و مسئولیت‌هایی به دانش‌آموزان طبقات پایین می‌تواند تا حدی عزت‌نفس آنها را افزایش دهد.

خلاصه که نظام های آموزشی با عملکردی که دارند باعث بازتولید طبقات اجتماعی میشوند تا تحرک اجتماعی.

آقای سین
۱۵ مرداد ۰۲ ، ۱۲:۰۶ ۱ نظر