جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

اینجا جزیره اختصاصی آقای سین هستش :) اینجا از خاطرات دانشجویی تا خاطرات تدریس تا مطالبی که در مورد رشد و توسعه فردی هستش و برام جالبن رو مینویسم گاهی اوقات هم دلنوشته ؛)

آخرین نظرات

۳ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

یه مدت پیش که در مورد دایره شایستگی نوشتم و اینکه حواسمون به حاشیه ها نباشه (اخبار) و حواست رو اتفاقات یا به اصطلاح خبرهای جنجالی پرت نکنن، خب همونطور که گفتم تصمیم گرفته بودم یک ماه اخبار رو کنار بگذارم، اینطور بگم که خیلی سخت بود همش احساس میکردم از دنیا دارم عقب میمونم! و همش این حرف نویسنده رو توی ذهنم مرور میکردم که اگر اتفاق مهمی رخ دهد به گوشتان میرسد از طریق دوستان و اطرافیان یا اصلا خبر نداشته باشم! به قول رولف:«با تقریبا 60 خبر در روز 20 هزار خبر در سال، آیا باعث شده تصمیم بهتری در زندگی، شغل و رفاه تان بگیرید؟»، اما بعد این دوره احساس رضایت خوبی داشت، اما گاهی اوقات اواخر شب که وقت داشتم یه چک میکردم که دیدم این هم بهم ثابت شد که ذهنم رو داره بهم میریزه و یه جورایی آرامشم رو میگیره، فقط آرامش رو گرفت و چیزی برام نداشت!

میدونی قبلا ها هم دوست نداشتم در مورد هر چیز نظر بدم، همیشه به خودم میگم تو توی این موضوع تخصص نداری نه وقت خودت رو بگیر نه وقت دیگران رو! قبلا هم که اخبار رو دنبال میکردم همش دنبال متخصصین اون موضوع بودم و مطالبشون رو میخوندم و میشنیدم! اما چند ماهی میشه که تصمیم گرفتم توی دایره خودم باشه به قول رولف دوبلی:« توی دایره شایستگی خودت باش، به عمق برو نه به عرض! هر چه خارج از دایره است مربوط به حوزه تخصصی شما نیست بنابراین آن را نمیفهمید یا کاملا نمیفهمید! شما یک انتخاب دارید؛ یا باید یک خوره باشید با یک بازنده، میتوانید «استادی» نیز بنامید بتهوون یک خوره (استاد) بود، اما چه جور خوره ای؟ او بهترین جهان در ساختن سمفونیها بود. با این وجود، خارج از دایره شایستگی اش او در هیچ چیز دیگری برجسته نبود. اسحاق نیوتن، احتمالا بزرگترین دانشمند تمام دوران هم یک خوره بود. در خارج از دایره شایستگی خود او البته یک بازنده به تمام معنا بود؛ یکبار وقتی تلاش کرد که روند بازار سهام را پیش بینی کند در معرض یک ضرر هنگفت مالی قرار گرفت» اونها تک بعدی بودن یا به اصطلاح خوره.

اصلا میدونی مثالش رو میشه از دوران کنکور آورد! توی دوران کنکور هم همش به ما میگفتن که بچه ها حواستون فقط به درستون باشه (دایره شایستگی تون) و سعی کنید درگیر حواشی مربوط به کنکور و اینا نشید؛ که اینجا هم اونو یکی از اشتباهات رایج کنکوری ها آورده، دام ششم: درگیر شدن ذهن در حاشیه ها

بخاطر همین هیچ کجا در مورد حواشی روز جامعه و سیاست و مذهب و غیره صحبت نمیکنم، خوشحالم توی این چند روز با این اتفاقات جامعه توی دایره شایستگی خودم موندم و وقتم رو برای اونها گذاشتم، سعی میکنم خودم رو وقف محتوایی کاملا مرتبط به دایره شایستگی (حوزه تخصصی) خودم کنم «با اینکار شما مزیتی بزرگی نسبت به رقیبانتان خواهید داشت».

آقای سین
۰۶ مهر ۰۱ ، ۲۲:۱۵ ۳ نظر

این چند روز زیاد افرادی رو میبینم که چند زبانه هستن مثلا 9 تا زبان بلدن یا افرادی که در مورد چند زبانه بودن حرف میزنن. 

یکی اینکه داشتم توی یوتیوب میگشتم 3 نفر رو دیدم که چند تا زبان مسلط بودن (توی 22 سالگی :/) و داشتن میخوندن و من چقدر حسرت خوردم که چقدر وقت هامو الکی و بیهوده گذروندم خیلی جاها، یعنی چند زبان رو همراه هم خوندن یکیشون میگفت: مهمترین قسمت یادگیری زبان هدفه، اول هدفتو پیدا کن بعد شروع کن، و میگفت شما که چند زبان بلد باشین نسبت به رقباتون در کار اولویت بیشتری دارین، بعد رازشو اینطوری گفت که زبان رو وارد بطن زندگیش کرده اینطوری بگم با زبان زندگی کرده تا خیلی زود مسلط شده بهشون، یعنی اینطوری نبوده که صرفا پشت میز زبان بخونه در بیشتر کارهای روزمره زبان میخونده! یا اینطوری بگم که تنوع داشته توی یادگیریش همش کتاب نبوده، پادکست بوده، موزیک بوده، خاطراتش رو با اون زبان می‌نوشته، اخبار رو با اون زبان گوش میداده، در آخر گفت که وقتی میگین وقت ندارم باید دنبال کارهایی بگردین که وقتتونو هدر میدن، کارهایی که تا 10 سال دیگه سود زیادی بهتون نمیرسونن رو رها کنید.

بعدی داشتم  اینستاگردی میکردم فوروارد شدم :/ به یه کانال (پادکست) توی کست باکس به اسم پویان که توی یه فایل صوتی در مورد چند زبانه بودن و یادگیری سریع زبان صحبت میکرد.

بعد از همه اینها احساس کردم چقدر عقبم و چقدر دنیای بعضی آدم ها دنیای یادگیری، مدیریت زمان و فرصت هاست. 

آقای سین
۰۳ مهر ۰۱ ، ۰۰:۲۳ ۴ نظر

توی این مدتی که دانشجو بودم و هستم! زیاد دنبال کناب های خوب در مورد تدریس و معلمی بودم، دنبال سایت یا وبلاگی بودم که در مورد روش تدریس، مدیریت کلاس و اینا بگه! اما نبود، خودم ساختم! اینجا یادداشت های من رو میخونید از کتاب هایی که در مورد تدریس و اینا هستن، مینویسم امیداروم اگه دانشجو معلمی یا معلمی مسیرش به اینجا خورد براش مفید باشن.

https://ateacher.blog.ir

آقای سین
۰۱ مهر ۰۱ ، ۱۸:۲۸ ۱ نظر