جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

اینجا جزیره اختصاصی آقای سین هستش :) اینجا از خاطرات دانشجویی تا خاطرات تدریس تا مطالبی که در مورد رشد و توسعه فردی هستش و برام جالبن رو مینویسم گاهی اوقات هم دلنوشته ؛)

آخرین نظرات

۱ مطلب در اسفند ۱۴۰۱ ثبت شده است

استاد جلسه اول سر کلاس گفت :«چرا باید در دانشگاه فرهنگیان جامعه شناسی قشر و نابرابری ها بخونید؟ بخاطر نابرابری های زیادی که در آموزش و پرورش هست، آموزش و پرورش خودش کمک میکنه به وضع موجود و نابرابری در جامعه را نهادیه میکنه مثال: بچه ها میگن به ما نگاه تبعیض آمیر در مدرسه هست؟ آیا 4 سال نگاه تبعیض آمیز داشتن؟ نه. یک نگاه کافیه (یک نگاه تحقیر آمیز یا یک نگاه متفاوت) بعد دیگه طرف میرن به سمتی که خودشون کمک میکنند به این نابرابری، چطوری؟ نظریه برچسب زنی(به این معنیه که دانش آموز بر اساس برچسبی که به او زده شده رفتار میکند یعنی اگر یک دانش‌آموز به عنوان "آشفته" یا "نامنظم" شناخته شود، این برچسب ممکن است باعث شود که معلمان و دیگر کارکنان مدرسه به طور ناخودآگاه توقع داشته باشند که این دانش‌آموز نتواند به درستی درس بخواند یا در کلاس به خوبی شرکت کند. با توجه به این برچسب، معلمان ممکن است این دانش‌آموز را به طور منفی ترتیب دهی کنند، به او بیشتر از دیگر دانش‌آموزان انتقاد کنند، او را از کلاس اخراج کنند و یا حتی به مدیریت مدرسه ارجاع دهند. این ممکن است باعث افزایش تنش و ناراحتی در دانش‌آموز شود و احساس کند که او در مدرسه قابل قبول نیست. به همین ترتیب، این برچسب ممکن است باعث شود که دانش‌آموز به این نتیجه برسد که واقعاً نمی‌تواند به درستی درس بخواند یا خوب شرکت کند، و این برچسب برای او به عنوان یک هویت شخصیتی شکل گیرد و در ذهن او باقی بماند. )، میگه آره من بچه طبقه متوسطم. یعنی کافیه اون برچسبه زده بشه، حتی بعد از مدرسه حس میکنه جامعه نگاهش به من اینه، استاد گفت خیلی باید مواظب باشید که این برچسبه نخوره اگه این برچسبه زده بشه دیگه جلوگیری ازش خیلی سخته، طرف (شاگرد) واقعا درسش ضعیفه اما وقتی برچسب زده بشه اون هم به طرف دانش آموز متوسط کشیده میشه، خیلی مراقب رفتاراتون باشید گاهی شخصیت یک فرد رو برای تمام عمرش شکل میدهید»، استاد گفت «همه این دروس ترم های قبل مقدمه ایه برای رسیدن به این. اگه به فرد برچسب نخوره تلاشش چند برابر میشه، کار آسونی نیست ولی شدنیه».

برای راهکار یا وظیفه معلمان در این مورد از هوش مصنوعی ChatGPT پرسیدم، اینطوری جواب داد؟

  1. از استفاده از الفاظ منفی و برچسب‌های نامناسب خودداری کنید.
  2. به جای آن، از الفاظی استفاده کنید که به شخصیت و توانایی‌های دانش‌آموز احترام بگذارد. تمرکز خود را بر روی رفتار دانش‌آموزان، نه شخصیت آن‌ها، قرار دهند
  3. سعی کنید با دانش‌آموزان به عنوان افراد فردی و منحصر به فرد برخورد کنید و نه به عنوان برچسب‌هایی که به آن‌ها الصاق شده است.
  4. اگر برچسب‌های منفی به دانش‌آموزان الصاق می‌شود، معلم باید با آن‌ها صحبت کند و به آن‌ها نشان دهد که او به آن‌ها احترام می‌گذارد.
  5. معلم باید سعی کند تا با الهام بخشی و تشویق، دانش‌آموزان را به رشد و پیشرفت در مسیر تحصیلی و شخصیتی خودشان سوق دهند.
  6. معلم باید در مواجهه با برچسب‌های منفی که به دانش‌آموزان الصاق شده، با صبر و توجه به آن‌ها پاسخ دهد.
  7. معلم باید به دانش‌آموزان نشان دهد که او به آن‌ها احترام می‌گذارد و برای ایجاد محیطی مطلوب برای یادگیری، از هرگونه برچسب‌گذاری منفی خودداری کند.
  8. در طول تمام مراحل آموزشی، معلم باید به دانش‌آموزان نشان دهد که او به آن‌ها احترام می‌گذارد و به دنبال رشد و پیشرفت آن‌هاست.
آقای سین
۰۸ اسفند ۰۱ ، ۱۸:۰۴