جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

اینجا جزیره اختصاصی آقای سین هستش :) اینجا از خاطرات دانشجویی تا خاطرات تدریس تا مطالبی که در مورد رشد و توسعه فردی هستش و برام جالبن رو مینویسم گاهی اوقات هم دلنوشته ؛)

آخرین نظرات

36- چند زبانه بودن

يكشنبه, ۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۳ ق.ظ

این چند روز زیاد افرادی رو میبینم که چند زبانه هستن مثلا 9 تا زبان بلدن یا افرادی که در مورد چند زبانه بودن حرف میزنن. 

یکی اینکه داشتم توی یوتیوب میگشتم 3 نفر رو دیدم که چند تا زبان مسلط بودن (توی 22 سالگی :/) و داشتن میخوندن و من چقدر حسرت خوردم که چقدر وقت هامو الکی و بیهوده گذروندم خیلی جاها، یعنی چند زبان رو همراه هم خوندن یکیشون میگفت: مهمترین قسمت یادگیری زبان هدفه، اول هدفتو پیدا کن بعد شروع کن، و میگفت شما که چند زبان بلد باشین نسبت به رقباتون در کار اولویت بیشتری دارین، بعد رازشو اینطوری گفت که زبان رو وارد بطن زندگیش کرده اینطوری بگم با زبان زندگی کرده تا خیلی زود مسلط شده بهشون، یعنی اینطوری نبوده که صرفا پشت میز زبان بخونه در بیشتر کارهای روزمره زبان میخونده! یا اینطوری بگم که تنوع داشته توی یادگیریش همش کتاب نبوده، پادکست بوده، موزیک بوده، خاطراتش رو با اون زبان می‌نوشته، اخبار رو با اون زبان گوش میداده، در آخر گفت که وقتی میگین وقت ندارم باید دنبال کارهایی بگردین که وقتتونو هدر میدن، کارهایی که تا 10 سال دیگه سود زیادی بهتون نمیرسونن رو رها کنید.

بعدی داشتم  اینستاگردی میکردم فوروارد شدم :/ به یه کانال (پادکست) توی کست باکس به اسم پویان که توی یه فایل صوتی در مورد چند زبانه بودن و یادگیری سریع زبان صحبت میکرد.

بعد از همه اینها احساس کردم چقدر عقبم و چقدر دنیای بعضی آدم ها دنیای یادگیری، مدیریت زمان و فرصت هاست. 

نظرات  (۴)

۰۳ مهر ۰۱ ، ۱۹:۲۶ محمد قاسم پور

با دولینگو به راحتی میشه چند زبانه شد. خصوصا اگر انگیزه‌ای که گفتید باشه.

البته نقص‌هایی داره که به نظرم میشه با نرم افزارهای مکمل دیگه جبرانش کرد.

حدود 6 ماه است که کار میکنم، از هرچی استاد زبان که تا الان دیدم بهتر بوده.

 

 

پاسخ:
منم تازه باهاش همین چند روز پیش آشنا شدم، جالب بود برام کلی زبان آموز دیدم که چه سابقه طولانی داشتن! 
آره یه سری اشکالات داره، مکمل؟
عالیه، درسته برای یه خودآموز خیلی گزینه خوبیه :)
۰۳ مهر ۰۱ ، ۲۲:۳۰ محمد قاسم پور

از جهت لغات به نظرم ناقصه. میشه در کنارش از ankidroid  استفاده کرد.

 

از جهت اصطلاحات محاوره‌ای هم به نظرم ضعیفه و میشه از نرم افزارهایی که مخصوص این امر هستند استفاده کرد.

پاسخ:
آها، خیلی ممنون لطف کردین :)
۰۴ مهر ۰۱ ، ۲۱:۲۱ متانویا ...

من خیلی وقته دولینگو دارم هی به ۱۳۰ روز میرسونم هی یه سفر پیش میاد یه چیزی میشه مثل این اعتراضات نت ندارم ۰ میشم باز روز از نو روزی از نو :)) لعنتیا نمیذارن من رکورد بزنممم

برای مکمل بستگی داره هدفتون چه زبانیه اما به طور کلی برای حفظ لغات بیشتر و سطح بندی شده wordbit زبان مدنظرتون رو نصب کنین محشره فقط ازتون دسترسی میخواد که همیشه قبل از همه چیز بیاد رو صفحه و هر باری که بخواهید قفل موبایلتون رو باز کنید یه لغت نشونتون میده با تمام مشخصاتش و مثال اگه بلدش بودین که اوکی رو میکشید به سمت راست اگه بلدش نبودین و وقت نداشتین میتونین علامت بزنید بره توی موردعلاقه ها یا اونایی که بلد نیستین و بعد از برنامه خارج شید می‌تونیدم بدون هیچ کاری خارج شید و بعدا برگردید به همون لغت.

به جز اون اگه دیکشنری بخواهید هم که کالینز و پونز تقریبا اکثر زبان‌ها رو دارند.

نرم افزار Deerplus برای اینکه از خودتون تست بگیرید فوق العاده است البته پولیه ولی نسخه کرک شده اش موجوده :))

نرم افزار Busuu هم از لحاظ گرامری خیلی کاملتر از دولینگوئه و اگه یه وقت قصد داشتین که آلمانی بخونید بگید بهتون برنامه‌های هوقن (شنیدار) و شقایبن (نوشتار) بگم که بیشتر تقویت کنه شنوایی آلمانیتون رو! چون درسته به مراتب شنیدن و نوشتنش از انگلیسی راحت‌تره ولی وقتی تند تند دو تا نیتیو حرف میزنن بازم سخته و نیاز به تمرین زیادی داره.

بعلاوه که چون هر کلمه آرتیکل خودشو داره یکسریم برنامه آرتیکل براش داریم که باید بشناسید :دی

 

بعدم اگه می‌خواهید با دولینگو چند زبانو باهم یاد بگیرید اگه شباهت زیاد هلندی و آلمانی باعث نشه که به اشتباه بیفتید به نظرم گزینه خوبیه چون در واقع کسی که اینو بلده اون یکیم تا حدی زیادی میفهمه :دی خصوصا آلمانیا هلندیو

 

اگر می‌خواهید فرانسوی یاد بگیرید حتما دنبال منابع پادکستی زیاد باشید تلفظ دولینگو افتضاحه من که متوجهش نمیشم اصلا!

 

زبان ژاپنیش خیلییییییییییییی خوبه به نظرم اگه برید سمت زبان ژاپنی دولینگو عاشقش میشید خیلی بامزه است 

پاسخ:
خیلی خیلی ممنون از توضیحاتتون و اینکه وقت گذاشتین :)
 تجربه و اطلاعاتی از زبان چینی دارین؟  :)
اینکه بشه چند زبان رو همراه هم جلو برد خیلی عالیه، ولی توی دولینگو هم خیلی کم افرادی هستند که روی چند زبان کار کنن، اکثرا دو یا سه تا دوره رو شرکت کردند اما روی یکی متمرکزن!


۰۷ مهر ۰۱ ، ۰۹:۳۳ متانویا ...

خواهش میکنم.

زبان چینی رو نه متاسفانه خودم درگیر تکمیل کردن انگلیسی و یادگیری آلمانیم.

درسته چون برای اکثریت آدما سخته یادگیری هم زمان و به نظرشون منطقیم نیست اما یه زبان شناس میگفت اگه شما چند زبان اصلی که ریشه سایر زبان‌ها هستند رو یاد بگیرید یادگیری سایر زبان‌ها آسونه بزرگترینش هندواروپایی بود و مشهورترینش ژرمنی، انگلیسی از زبانهای ژرمنیه برای همین مشهورتره از اون ور هندواروپایی تعداد کشور بیشتری رو در برمیگیره یا مثلا زبان رومی ریشه اسپانیایی، پرتقالی، فرانسوی و ایتالیاییه و من فرصت کنم میرم سراغش چون 4 زبونیه که عاشقشونم🥲

بعد اینکه یک بنده خدایی که 12 زبان بلد بود و داره زبان های بیشتری هم یاد میگیره میگفت یادگیری اولین زبان ها نزدیک 3 سال وقت گرفته و الان میتونه 2 زبان رو هم زمان توی 6 ماه یاد بگیره چون زبان‌ها اشتراکات زیادی دارن ظاهرا، خلاصه یادگیری همزمان ترسناکه به نظر نشدنیه ولی روش خودتون رو پیدا کنید میتونین. 

پاسخ:
چه جالب و خوب، بازم ممنون وقت گذاشتین :)