جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

اینجا جزیره اختصاصی منه:) اینجا از خاطرات دانشجویی تا خاطرات تدریس تا مطالبی که در مورد رشد و توسعه فردی هستش و برام جالبن رو مینویسم گاهی اوقات هم دلنوشته ؛)

آخرین نظرات

65. سال شمار معلمی(2): تجربه های سال دوم تدریس

چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۴، ۰۷:۳۲ ب.ظ

1. امروز برگه‌های امتحانات نوبت اول دانش‌آموزان رو برای اعتراض بهشون دادم، گفتم یه صندلی بدون استفاده بیارین کنار میز معلم بزارید، بعد سؤالاتتون رو با پاسخنامه بهتون میدم مقایسه کنین اگه اعتراض داشتید بگین. (این شیوه رو دوست داشتم) اما از سال‌های بعد دیگه حوصله اینکارها رو ندارم، حتی نمراتشون هم نمیگم، میگم توی سایت ببینید.

2. این ترم دیگه تصمیم گرفتم روش تدریس های قدیمی رو کنار بزارم و از روش های تدریس جدید استفاده‌ کنم، به این صورت که از روش تدریس یادگیری معکوس استفاده کردم و به دانش‌آموزان میگم بیاین ارائه بدین و اینکه دیگه میخوام کم کم عادت سوال گفتن به دانش‌آموزان رو کنار بزارم و توضیح بدم درس رو. (از متوسطه اول شروع کردم رسیدم به متوسطه دوم) تدریس و روش سخنرانی به نفع خودمم هست وقتی زیاد توضیح بدم هم فن بیانم هم بیشتر تقویت میشه هم اعتماد به نفس بیشتری میگیرم.

3. مدیر مدرسه بهم گفت که: فکر کنم برگه‌ها رو ریز تصحیح می‌کنید، نه؟ گفتم راستش بادقت تصحیح می‌کنم و مطابق پاسخنامه. (راستش نمره کیلویی نمیدم) اما از اینکه انتقاد کرد، ناراحت شدم، تصمیم گرفتم از هیچ کسی انتقاد نکنم چه محل کار چه زندگی.

4. احساس می‌کنم‌ برای اینکه کلاسم خشک و خیلی رسمی نباشه با دانش‌آموزان شوخی می‌کنم اما اون‌ها جنبه ندارند به هیچ عنوان نباید با دانش‌آموزان شوخی کرد حتی نباید لبخند زد، با لبخند و شوخی نمیشه کلاس رو اداره کرد، اداره خوب کلاس از جدی بودنه.

5. امسال یه بین تعطیلی داشتیم دانش‌آموزان هم خودشون تعطیل کرده بودن، من که نمیدونستم وقتی رفتم دیدم هر کلاس 3 نفر هستن، درس ندادم مدرسه رو تعطیل کردن و بقیه رفتن خونه، اما یکی از همکاران گفت نباید برید خونه ممکنه از اداره بیاین بازدید، شما حتی برای اون چند نفر درس بدین و بقیه ضرر کنن نه دانش‌آموزانی که اومدن، حتی اگه هیچ کس نبود روی تخته کلاس درس بدین عکس بگیرید بفرستین توی گروه که تدریس کردین و وظیفه تون رو انجام دادین و نه کم کاری نکردین و نه درستون عقب میمونه.

6. باید منفی های درسی رو از انضباطی تفکیک کنم که حواسم باشه، منفی های درسی در قسمت نمرات هست منفی های انضباطی در قسمت ملاحظات، منفی های انضباطی رو پاک نکنم تا آخر ترم فقط بگم اگه کم باشه نادیده میگیرم تا حواسم باشه اگه به نفر منفی های زیادی داره از نمره مستمرش کم کنم و به ترم ترمش ارفاق تعلق نگیره.

7. سعی کنم هر جلسه از تمام دانش‌آموزان یک سؤال از درس قبل بپرسم و به جای نمره مثبت یا منفی بزارم و در آخر ترم هر 5 مثبت یک نمره 20 میشه، اینطوری هم میشه در یک جلسه از همه پرسید هم حرمت نمره 20 از بین نمیره هم میدونم منفی قسمت نمرات برای درس هست نه انضباطی!

8. انگار به دانش‌آموزان نمره ارفاق کنی، پررو تر و بی ادب تر میشن، عجیبه.

9. چیزی به دانش آموز نگو، اخراج کن و نمرشو کم کن. امسال سر کلاس چند تا دانش‌آموز خیلی اذیت میکردن مثلا پروژکتور رو خاموش میکردن و... فهمیدم کی بود از کلاس انداختمش بیرون و پشت سرش گفتم بی‌شعور گاو! بعد گفتم پشیمونم که به این حیوون توهین کردم این بیشعور کمتر از گاوه، یکی از دانش‌آموزان گفت آقا چرا توهین میکنین، گفتم کسی که احترامی برای کلاس قائل نیست، لیاقتش همینه، گفت نه آقا دوستمه و خیلی قلدربازی درآورد منم گفتم ببین شاخ بازی در نیار، شاخاتو میشکنم، بعدا که کلاس تموم شد گفتم کاش فقط گفته بودم بیشعور و اخراجش کرده بودم.

10. همان اول سال دانش‌آموزان رو گروه بندی کنم و بگم درس چند رو بیاین ارائه و کنفرانس بدین بعد از ارائه هم اون درس رو از همه بپرسم.

11. از این به بعد اگه دانش‌آموزی انداختی بیرون به مدیر بگو یا بگو مدیر بیاد کلاس

12. موقع تدریس کلاس نهم گفتم از این تدریس و مطالب توضیح داده شده میپرسم و مثبت میدم هر مثبت نیم نمره به امتحان کتبی اضافه میشه و هر منفی هم نیم نمره کم میشه، کلاس خیلی خیلی ساکت و فعال شد.

14. احساس میکنم زیاد سختگیر شدم باید سعی کنم زیاد به دانش‌آموزان سخت نگیرم.

15. احساس می‌کنم‌ با دانش آموزان زیاد خوب صحبت نمیکنم، خیلی نگاه بالا به پایین نداشته باشم.

16. تجربه نشون داد اگه جزوه ای که توی کلاس تدریس میشه رو به دانش آموزان بگی که گوش کنید توی کلاس و براتون می‌فرستم دیگه توی کلاس گوش نمیکنن.

17. امسال برای تشویق دانش آموزان بهشون گفتم نمره ترم رو اگه بالا ۱۷ بگیرید مستمرتون رو ۲۰ میدم مه چقدر دردسر داشت، دیگه نباید از این کارا کنم.

18. امروز که رفتم مدرسه، دانش‌آموزان در مورد نمراتشون حالا چه مستمر چه ترم، اعتراض داشتید می‌گفتند که میانگین نمراتمون رو گذاشتین نمره مستمرمون، منم گفتم خب نمره واقعیتون! بوده، اما بعد از یک ساعت صحبت کردن و دیدن اینکه دبیران سایر دروسشون چقدر به اینها ارفاق کردن، به این نتیجه رسیدم که:

۱. از این به بعد حداقل ۳ امتحان بگیرم در هر نوبت و یک نمره پایین رو در نظر نگیرم و از دو مورد باقی مونده میانگین بگیرم بزارم مستمر، با یک یا دو نمره ارفاق.

۲. موقع ثبت نمرات بیام اعلام کنم فلانی نمره مستمر و پایانیت اینه.

۳. در مورد اضافه کردن نمره، از مدیر هر مدرسه یا دبیران مدرسه بپرسم در این مدرسه عرف اضافه کردن نمره چقدر هست تا منم مثل دبیران دیگه باشم.

۴. با دانش‌آموزان هماهنگ کنم که درس دیگه ای امتحان نداشته باشند وقتی میخوام امتحان بگیرم.

19. یکی از دانش‌آموزان چغلی دانش‌آموزان دیگه رو می‌کرد و پیام‌های دانش‌آموزان دیگه رو برام می‌فرستاد، که اصلا خوشم نیومد، به منم این درس رو داد که هیچ کجا غیبت کسی رو نکن حتی توی پیام‌رسان ها.

 

 

۰۴/۰۳/۰۱