جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

اینجا جزیره اختصاصی آقای سین هستش :) اینجا از خاطرات دانشجویی تا خاطرات تدریس تا مطالبی که در مورد رشد و توسعه فردی هستش و برام جالبن رو مینویسم گاهی اوقات هم دلنوشته ؛)

آخرین نظرات

25- دایره شایستگی

جمعه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۱، ۰۸:۵۴ ق.ظ

مدت زیادیه اخبار رو دنبال میکنم ؛ کانال ، پیچ و سایت های زیادی هر روز سر میزدم و آخرین اخبار رو چک میکردم تا اینکه دیروز توی طاقچه چشمم به کتاب: اخبار را دنبال نکنید  از رولف دوبلی افتاد!

پیش خودم گفتم مگه میشه مگه داریم اصلا :/

مگه میشه اخبار رو چک نکرد؟ ولی خب موضوعش جالب بود کنجکاو شدم ببینم که چه استدلال هایی داره؛ تا اینکه میخکوب شدم پای این کتاب، اوایلش داستان زندگی خودش و اعتیاد فوق العاده به اخبارش رو میگفت بعد کم کم وارد استدلال ها شد، دیدم که کم کم داره این دیوار و این گارد ذهنم میریزه  ؛ یکی از دلایلی که خیلی قشنگ بود "دایره شایستگی" بود.  اخبار خارج از دایره شایستگی شماست.

 

✔️ سرمایه گذار افسانه ای وارن بافت از اصطلاح شگفت انگیز دایره شایستگی استفاده می کند. هر چیزی که در این دایره است، یک حوزه تخصص است. هر چیزی خارج از دایره چیزی است که شما آن را نمی فهمید یا آن را کاملأ نمیفهمید. شعار بافت به شرح زیر است: «دایره شایستگی خود را بشناسید و در آن بمانید. اندازه دایره خیلی مهم نیست؛ با این حال دانستن حدود آن بسیار مهم است.

✔️ تام واتسون، بنیانگذار IBM اثبات زنده این نگرش است. او درباره خود گفته بود: «من نابغه نیستم. من در برخی نقاط باهوش هستم؛ اما همیشه در اطراف همان نقاط می مانم. » زندگی حرفه ای خود را با دقت و حول وحوش دایره شایستگی خود سامان دهید. این شکل بنیادی از تمرکز چیزی بیشتر از عواید مالی نصیبتان خواهد کرد. مهم تر از همه در وقت خود صرفه جویی می کنید زیرا مجبور نخواهید بود همواره تصمیم بگیرید که حالا توجه خود را به کجا معطوف کنید. دانستن دایرة شایستگی شما ابزار و چاقوی جراحی شماست و این امکان را میدهد تا منابع اطلاعاتی را به چیزهایی که با ارزش هستند و چیزهایی که نیستند تقسیم کنید.

✔️ به طور مشخص؟ تمام اطلاعاتی که با دایره شایستگی شما مطابقت دارند ارزشمند هستند. هر چیز خارج از دایرة شایستگی شما بهتر است که نادیده گرفته شود. فکر کردن در مورد آن فقط وقت شما را هدر داده و بر تمرکزتان تأثیر منفی می گذارد.

✔️ اما چرا این دایره شایستگی تا این حد مهم است؟ این روزها به جز استثنائات بسیار اندک امکان رسیدن به موفقیت حرفه ای فقط در حوزه هایی خاص و محدود وجود دارد. هرچه دانش و توانایی شما در آن حوزه خاص بیشتر باشد امکان موفقیتتان بیشتر خواهد شد. اگر در محدوده خاص خود در دنیا بهترین هستید موفقیتتان حتمی است. این مربوط به اثر "برنده صاحب همه چیز می شود" است که من آن را در کتاب پیشینم، هنر خوب زیستن شرح داده ام. به عبارت ساده تر شما یک انتخاب دارید؛ یا باید یک خوره باشید با یک بازنده.

✔️ بتهوون یک خوره بود، اما چه جور خورهای؟ او بهترین جهان در ساختن سمفونیها بود. با این وجود، خارج از دایره شایستگی اش او در هیچ چیز دیگری برجسته نبود. پیکاسو هم خوره بود. یوری گاگارین، اولین انسان مسافر فضا، یک خوره بود. اسحاق نیوتن، احتمالا بزرگترین دانشمند تمام دوران هم یک خوره بود. در خارج از دایره شایستگی خود او البته یک بازنده به تمام معنا بود؛ یکبار وقتی تلاش کرد که روند بازار سهام را پیش بینی کند در معرض یک ضرر هنگفت مالی قرار گرفت.

✔️ دایره شایستگی همه افراد دارای چند منبع رسانه ای تخصصی است که شما کاملا باید آنها را بخوانید. به عمق بروید، نه به عرض. بهتر است هر چیزی که خارج از دایرة شایستگی تان است را فراموش کنید. آیا باید از گوگل استفاده کنید؟ اگر اطلاعاتی که در مورد دایره شایستگی تان به دنبالش هستید به کمک گوگل پیدا می شود، چرا که نه؟ اینترنت پر از اطلاعات ارزشمند است. اما مواظب باشید؛ با چیزهایی که سرگرم کننده اما بیربط و بی اهمیت اند از مسیر اصلی خود منحرف نشوید.

 

این فقط یکی از دلایلش بود اما شاید امتحانش بد نباشه چند ماه "بی خبری"

حالا دلایل:

  1. اخبار تا حد زیادی با دنیای شخصی شما بی ربط است: تقریبا 60 خبر در روز 20 هزار خبر در سال، آیا باعث شده تصمیم بهتری در زندگی، شغل و رفاه تان بگیرید؟ چند مورد از بین 20 هزار خبر؟! یا چه مقدار زباله خبری باید وارد مغزتان شود تا بین آنها یک مورد به دردبخور پیدا کنید؟ آیا واقعا ارزشش را دارد؟ اگر واقعا اخبار به شما کمک میکردند که پیشرفت کنید روزنامه نگاران بالاترین درآمد جهان را به دست می آوردند.
  2. اخبار خارج از دایره شایستگی شماست:  هر چه خارج از دایره است مربوط به حوزه تخصصی شما نیست بنابراین آن را نمیفهمید یا کاملا نمیفهمید اما چرا این دایره شایستگی تا این حد مهم است؟ این روزها به جز استثنائات بسیار اندک امکان رسیدن به موفقیت حرفه ای فقط در حوزه هایی خاص و محدود وجود دارد. هرچه دانش و توانایی شما در آن حوزه خاص بیشتر باشد امکان موفقیتتان بیشتر خواهد شد. اگر در محدوده خاص خود در دنیا بهترین هستید موفقیتتان حتمی است. این مربوط به اثر "برنده صاحب همه چیز می شود" است به عبارت ساده تر شما یک انتخاب دارید؛ یا باید یک خوره باشید با یک بازنده، میتوانید «استادی» نیز بنامید بتهوون یک خوره بود، اما چه جور خورهای؟ او بهترین جهان در ساختن سمفونیها بود. با این وجود، خارج از دایره شایستگی اش او در هیچ چیز دیگری برجسته نبود. پیکاسو هم خوره بود. یوری گاگارین، اولین انسان مسافر فضا، یک خوره بود. اسحاق نیوتن، احتمالا بزرگترین دانشمند تمام دوران هم یک خوره بود. در خارج از دایره شایستگی خود او البته یک بازنده به تمام معنا بود؛ یکبار وقتی تلاش کرد که روند بازار سهام را پیش بینی کند در معرض یک ضرر هنگفت مالی قرار گرفت، فرض کنید نیاز به یک عمل جراحی (مغز، کبد، قلب و هر چیز دیگری دارید و تحت سیستم درمانی خاص خود می توانید یکی از دو پزشک را انتخاب کنید. هر دو پزشک ضریب هوشی یکسانی دارند. هر دو در یک دانشگاه تحصیل کرده اند. هر دوی اینها سالها تجربه مشابه دارند. هر دو آدمهایی خوب و بااخلاقی دوستانه هستند. پزشک الف مانند یک فرد متوسط (نود دقیقه در روز) خبر مصرف می کند. اما در زمانی که دکتر الف وقت خود را صرف خواندن اخبار می کند، دکتر ب وقتش را صرف خواندن آخرین ژورنالهای علمی و شرکت در کنفرانس های مربوط به دایره شایستگی اش می کند. کدام دکتر را انتخاب می کنید؟ دکتر معتاد به اخبار؟ شک دارم که چنین کنید، دایره شایستگی همه افراد دارای چند منبع تخصصی است که شما کاملا باید آنها را بخوانید.
  3. اخبار یک اتلاف وقت است: زمانی که شما اخبار میخوانید یا می بینید یا میشنوید و زمانی که نیاز دارید که دوباره تمرکزتان را روی کارتان بازگردانید، هزینه جابه جایی و سوم اینکه دائم در ذهنتان اخبار رژه میرود، یک پژوهش چک کردن اخبار را بین یک ساعت تا 90 دقیقه بیان کرده، سال من دوازده ماه دارد در حالی که سال شما 11 ماه دارد، با اخبار دیدن آیا دایره شایستگی تان را گسترش داد، آیا تصمیمات بهتری میگیرید؟ آیا تمرکزتان بهتر شده؟ یا آرامش بیشتری دارید؟ به نظرم روشی سودمند تر از کنار گذاشتن اخبار برای مدیریت زمان وجود ندارد.
  4. اخبار برای بدنتان سمی است:  اخبار به طور مداوم سیستم عصبی سمپاتیک ما بخشی از دستگاه عصبی خودگردان ما را تحریک میکند عوامل استرس زای روانشناختی منجر به تشریح آدرنالین توسط هیپوتالاموس میشود آدرنالین سپس منجر به افزایش کورتیزول میشود بنابراین هر داستان جنجالی میتواند منجر به تولید این هرمون استرس زا شود کورتبزول جریان خود را زیاد میکند سیستم ایمنی بدن را تضعیف میکند و مانع تولید هرمون های رشد میشود و بدنتان تحت فشار و استرس قرار میگیرد و باعث پرخاشگری، وحشت زدگی و غیره شوید، در زندگی سالم ترفند هایی وجود دارد که بتوان بر شرایط دشوار غلبه کنیم مثل تهیه فهرستی از نگرانی ها و تلاش برای حل آنها، اخبار این تمرین را خنثی میکند زیرا نمیتوانید شرایط کشور و جهان را تغییر دهید.
  5. اخبار راه تفکر را میبندد: تفکر نیاز به تمرکز دارد و تمرکز نیاز به زمانی بدون وقفه و مزاحمت دارد اخبار تمرکز شما را از بین میبرد و باعث میشود افکاری کم عمق در ذهنتان شکل بگیرد.
  6. اخبار ما را منفعل میکند: اخبار بیشتر مربوط به چیز هایی است که نمیتوانید تغییرشان دهید زیرا تحت کنترل شما نیستند و این ما را منفعل میکند و مغز نقش قربانی را میگیرد که اصطلاح علمی آن میشود ناتوانی آموخته شده است، که باعث میشود نسبت به شغل و خانواده نیز رفتاری منفعلانه داشته باشیم، این ساده لوحی است که به اموری بپردازیم که از کنترل ما خارج است.
  7. اخبار خلاقیت را میکشد: شبه دانش خلاقیت را میکشد، خلاقیت نیاز به تمرکز دارد، چند بار اطلاعاتی متفاوت از دایره شایستگی تان دریافت کردید که باعث تقویت آن شده؟ تقریبا هرگز.
  8. اخبار آرامش ذهن ما را از بین میبرد: چه چیزی یک زندگی خوب را تشکیل میدهد؟ شما به چیزی تبدیل میشود که به آن توجه میکنید! مغز ما پر است باید آن را پاکسازی، سم زدایی کنیم به طور مداوم.
  • سعی کنید هفته ای یک کتاب بخوانید، اگر بعد از 20 صفحه دیدگاه شما را دگرگون نکرد، گسترش نداد یا حداقل موجب جلب توجهتان نشد آن را کنا بگذارید، کتابی پیدا کنید که در هر صفحه چیز جدیدی به شما بگوید این کتاب را دوباره بخوانید وقتی چیزی را دوباره میخوانید، اثر بخشی آن دو برابر یک بار خواندن نیست 10 برابر قدرتمند تر است، دوبار یا چند بار خواندن منابع علمی ارزشش را دارد.
  • با اخبار نخوندن 90 دقیقه در روز و یک ماه در سال وقت ذخیره میکنید!

 

نظرات  (۱)

خیلی نکته خوبی بود.اگر این نکته‌ها چند وقت یک بار تو ذهن‌مون مرور بشن و ما هم بهشون عمل بکنیم،اون وقت می‌‌تونه خیلی مفید باشه و اثر خودش رو بگذاره.

پاسخ:
اونجا که گفت "خوره" عالی بود، ذهنیتم عوض شد از این کلمه.
باید  "پین" شه توی کانال مغز!