جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

اینجا جزیره اختصاصی منه:) اینجا از خاطرات دانشجویی تا خاطرات تدریس تا مطالبی که در مورد رشد و توسعه فردی هستش و برام جالبن رو مینویسم گاهی اوقات هم دلنوشته ؛)

آخرین نظرات

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است

برای نمره دهی، یه فایل توی اکسل طراحی کردم، که شامل لیست دانش آموزانم به تفکیک کلاس هست، برای هر کلاس علاوه بر ستون های تاریخ برگزاری کلاس، ستون نمره منفی، ستون مشارکت کلاسی دارم، اکسل رو انتخاب کردم بخاطر اینکه بتونم فرمول نویسی انجام بدم، که بتونم نمره دهی عادلانه ای داشته باشم، برای اینکار از فرمول میانگین استفاده کردم به این صورت که از تمام نمرات ترم دانش آموز میانگین میگیره بعد بعلاوه مشارکت کلاسی میکنه بعد از نمره منفی کم میکنه و من همونو میگذارم برای نمره مستمر! امسال از این روش استفاده کردم! اما بعد که نمرات رو ثبت کردم به این نتیجه رسیدم که شاید این روش فقط عادلانه باشه و منصفانه نیست! چرا؟ بزار مثال بزنم: ممکنه یه دانش آموز این نمرات رو در طول ترم به دست بیاره: 20 و 19 و 18 و 17 و 7 ؛ چرا 7 خب ممکنه مشکلی داشته و نتونسته درس بخونه اما از دیگر نمرات معلوم میشه که دانش آموز درسخونیه! بنابراین اگه از این نمرات میانگین بگیریم، چند میشه؟ 16.2 که نمره به نسبت پایینی هست برای این دانش آموز! برای اینکه نمره دهی ام علاوه بر اینکه عادلانه است منصفانه هم باشه؛ یادم اومد که در دوره تحصیل ما یه فرمول داشتیم به اسم میانه! که عدد (نمره) پرت یا دور افتاده رو در نظر نمیگرفت، حالا بیاین با توجه به این نمرات میانه رو حساب کنیم، میشه: 18 یعنی 2 نمره بیشتر! بنابراین اگه یه دانش آموز یه نمره کم گرفت اینجا دیگه نباید زیاد ناراحت باشه! 

اما من برای اینکه دانش آموزان از این روش سواستفاده نکنن که یه دفعه یا یه امتحان رو نادیده بگیرن! نوبت اول بهشون میگم که برای نمره مستمر میانگین نمراتتون رو محاسبه میکنم! و اینکار رو میکنم! اما بهشون نمیگم که نوبت دوم میانه نمراتتون رو محاسبه میکنن که هم بیشتر تلاش کنن و درس بخونن و نه ضرر کنن.

Raymond
۲۳ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۸:۰۳

1. برای سال های آینده سعی کنم که موقع تدریس جواب فعالیت ها و گفتگو کنید ها و غیره کتاب رو بگم، وقت نمیشه؟ خلاصه وار بگم، حتی بیشتر بدانیم های بزرگ رو هم خلاصه و کوتاه بگم، هم اینکه دانش آموز کتابش سفید نیست که جلوه بدی داشته باشه هم اینکه کار شدند، اگه هم یه مقدار وقت کم بیاد طوری نیست، وقت اضافه نیاد! اما خب باید یه مقدار از بودجه بندی جلوتر باشم، به قول گرگ مک کیون، نویسنده کتاب اصل گرایی باید بین اهدافمون یه حائلی قائل باشیم تا اگه اتفاق غیرمنتظره ای افتاد ازشون عقب نمونیم.

2. علیرضا دهقان، از همکاران گروه فرهنگیان 100 در توضیح کمپین نمره واقعی:  معلم هایی که سختگیریشون بیشتره اعتبارشون از نظر دانش آموز بیشتره.

3. یه نکته مهم و ریز که به ذهنم رسید که اجراش کنم اینه که بعد از اتمام درس یا جلسه بعدش با دانش آموزان با تست درس رو مرور کنم، ترجیحا با پروژکتور و پاورپوینت!

4. بعدا از مدرسه تصمیم گرفتم بیشتر در مورد نسل جدید (نسل دانش آموزان دهه هشتاد یا نسل z) مطالعه کنم، بعد از کلی سرچ به یکسری نتیجه گیری هایی رسیدم:

  1. ویژگی اول و نحوه برخورد
    • ویژگی: از آنجایی که اینها در خانواده های فرزند سالار بزرگ شدن » بنابراین:  1. خیلی زود اعتراض میکنند 2. خیلی زود عصبانی میشوند 3. زود احساسات و هیجاناتشون رو بروز میدن و خودسانسوری ندارند 4. در بیان خواسته هاشون صراحت دارند و شجاع هستند!
    • نحوه برخورد با این نوع رفتار: باید آنها را اقناع کنیم با گفتگوهایی که با اونها داریم.
  2. ویژگی دوم و نحوه برخورد
    • ویژگی: از آنجایی که حق رای از کودکی داشتن، طرفدار گفتگو هستند.
    • نحوه برخورد با این نوع رفتار: در موقعیت های تنش زا شنونده باشید؛ سعی کنین حرف هاشون رو بشنوید
  3. ویژگی سوم و نحوه برخورد
    • ویژگی: توجه به جزئیات!
    • باید تمام انتظاراتی که ازشون داریم رو به صورت دقیق بیان کنیم، همچنین نسبت به تعهدات و قول هایی که میدهیم هم توجه دارند بنابراین به آنها عمل کنیم.
  4. ویژگی چهارم و نجوه برخورد
    • واقع گرایانه
    • در گفتگو با آنها منطقی و واقع گرایانه صحبت کنیم.

5. توی جلسه گروه های آموزشی همه حرف دبیران این بود که دانش آموزان انگیزه درس خوندن رو از دست دادن؛ باید سعی کنم توی کلاسام بیشتر در مورد اهمیت اون درس و اهمیت و آینده درس، حداقل نیمه پر لیوان تحصیل رو براشون بگم، تا انگیزه بیشتری بگیرن؛ اینطوری حداقل خودم سرکلاسام راحت ترم.

Raymond
۱۲ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۶:۰۷