جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

یادگیرنده مادام العمر

جزیره من

اینجا جزیره اختصاصی آقای سین هستش :) اینجا از خاطرات دانشجویی تا خاطرات تدریس تا مطالبی که در مورد رشد و توسعه فردی هستش و برام جالبن رو مینویسم گاهی اوقات هم دلنوشته ؛)

آخرین نظرات

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

ازش گذشتی واسه مایه...
میسوزیم میسازیمش...
با عشق دادن خون پاک، تا بمونه خونت پاک...


مسیر ادامه داره...

اینجا یا دریافت

 

 

آقای سین
۱۸ فروردين ۰۱ ، ۲۳:۲۹

مدت زیادیه اخبار رو دنبال میکنم ؛ کانال ، پیچ و سایت های زیادی هر روز سر میزدم و آخرین اخبار رو چک میکردم تا اینکه دیروز توی طاقچه چشمم به کتاب: اخبار را دنبال نکنید  از رولف دوبلی افتاد!

پیش خودم گفتم مگه میشه مگه داریم اصلا :/

مگه میشه اخبار رو چک نکرد؟ ولی خب موضوعش جالب بود کنجکاو شدم ببینم که چه استدلال هایی داره؛ تا اینکه میخکوب شدم پای این کتاب، اوایلش داستان زندگی خودش و اعتیاد فوق العاده به اخبارش رو میگفت بعد کم کم وارد استدلال ها شد، دیدم که کم کم داره این دیوار و این گارد ذهنم میریزه  ؛ یکی از دلایلی که خیلی قشنگ بود "دایره شایستگی" بود.  اخبار خارج از دایره شایستگی شماست.

 

✔️ سرمایه گذار افسانه ای وارن بافت از اصطلاح شگفت انگیز دایره شایستگی استفاده می کند. هر چیزی که در این دایره است، یک حوزه تخصص است. هر چیزی خارج از دایره چیزی است که شما آن را نمی فهمید یا آن را کاملأ نمیفهمید. شعار بافت به شرح زیر است: «دایره شایستگی خود را بشناسید و در آن بمانید. اندازه دایره خیلی مهم نیست؛ با این حال دانستن حدود آن بسیار مهم است.

✔️ تام واتسون، بنیانگذار IBM اثبات زنده این نگرش است. او درباره خود گفته بود: «من نابغه نیستم. من در برخی نقاط باهوش هستم؛ اما همیشه در اطراف همان نقاط می مانم. » زندگی حرفه ای خود را با دقت و حول وحوش دایره شایستگی خود سامان دهید. این شکل بنیادی از تمرکز چیزی بیشتر از عواید مالی نصیبتان خواهد کرد. مهم تر از همه در وقت خود صرفه جویی می کنید زیرا مجبور نخواهید بود همواره تصمیم بگیرید که حالا توجه خود را به کجا معطوف کنید. دانستن دایرة شایستگی شما ابزار و چاقوی جراحی شماست و این امکان را میدهد تا منابع اطلاعاتی را به چیزهایی که با ارزش هستند و چیزهایی که نیستند تقسیم کنید.

✔️ به طور مشخص؟ تمام اطلاعاتی که با دایره شایستگی شما مطابقت دارند ارزشمند هستند. هر چیز خارج از دایرة شایستگی شما بهتر است که نادیده گرفته شود. فکر کردن در مورد آن فقط وقت شما را هدر داده و بر تمرکزتان تأثیر منفی می گذارد.

✔️ اما چرا این دایره شایستگی تا این حد مهم است؟ این روزها به جز استثنائات بسیار اندک امکان رسیدن به موفقیت حرفه ای فقط در حوزه هایی خاص و محدود وجود دارد. هرچه دانش و توانایی شما در آن حوزه خاص بیشتر باشد امکان موفقیتتان بیشتر خواهد شد. اگر در محدوده خاص خود در دنیا بهترین هستید موفقیتتان حتمی است. این مربوط به اثر "برنده صاحب همه چیز می شود" است که من آن را در کتاب پیشینم، هنر خوب زیستن شرح داده ام. به عبارت ساده تر شما یک انتخاب دارید؛ یا باید یک خوره باشید با یک بازنده.

✔️ بتهوون یک خوره بود، اما چه جور خورهای؟ او بهترین جهان در ساختن سمفونیها بود. با این وجود، خارج از دایره شایستگی اش او در هیچ چیز دیگری برجسته نبود. پیکاسو هم خوره بود. یوری گاگارین، اولین انسان مسافر فضا، یک خوره بود. اسحاق نیوتن، احتمالا بزرگترین دانشمند تمام دوران هم یک خوره بود. در خارج از دایره شایستگی خود او البته یک بازنده به تمام معنا بود؛ یکبار وقتی تلاش کرد که روند بازار سهام را پیش بینی کند در معرض یک ضرر هنگفت مالی قرار گرفت.

✔️ دایره شایستگی همه افراد دارای چند منبع رسانه ای تخصصی است که شما کاملا باید آنها را بخوانید. به عمق بروید، نه به عرض. بهتر است هر چیزی که خارج از دایرة شایستگی تان است را فراموش کنید. آیا باید از گوگل استفاده کنید؟ اگر اطلاعاتی که در مورد دایره شایستگی تان به دنبالش هستید به کمک گوگل پیدا می شود، چرا که نه؟ اینترنت پر از اطلاعات ارزشمند است. اما مواظب باشید؛ با چیزهایی که سرگرم کننده اما بیربط و بی اهمیت اند از مسیر اصلی خود منحرف نشوید.

 

این فقط یکی از دلایلش بود اما شاید امتحانش بد نباشه چند ماه "بی خبری"

آقای سین
۱۲ فروردين ۰۱ ، ۰۸:۵۴ ۱ نظر